Fuiven

Fuif aanvragen Evenementen, online aanvragenFuif aanvragen Melding activiteit indoor, online aanvragen

Fuif aanvragen/melden

Fuiven moeten steeds worden gemeld via het evenementenloket. De vrijetijdsdienst maakt een inschatting van de impact van de fuif en de burgemeester kan eventueel extra voorwaarden opleggen. Indien nodig kunt u worden uitgenodigd voor een vooroverleg met de gemeentediensten. Voor een fuif in openlucht hebt u wel een toestemming nodig.

Geluidsnormen

Voor uw fuif wilt u hoogstwaarschijnlijk een geluidsvolume boven 85dB. Bekijk even de pagina over geluidsnormen om te kijken of u daarvoor nog een toestemming moet aanvragen.

Schenken van dranken

Voor jeugdfuiven leggen we een aantal extra voorwaarden op:

  • er moet gewerkt worden met een bandjessysteem voor het onderscheid tussen -16 en -18-jarigen.
  • Verplicht gebruik maken van plastic bekers.
  • Affiches ophangen dat alle alcohol onder 16 jaar verboden is en sterke dranken (incl. alcopops) onder 18 jaar verboden zijn.

Om overlast op straat (en indrinken) te voorkomen, kan het zijn dat na een vooroverleg een in=in en out=out systeem opgelegd kan worden.

Inzetten van fuiftoezichters

Als organisator moet u minstens twee fuiftoezichters inzetten die tijdens fuiven vanaf het begin tot een half uur na het einde van de fuif en bij de or­ganisatie van speciale evenementen, permanent en in de onmiddellijke omgeving van de inrichting of het evenement aanwezig zijn.

Bekijk volgende link voor meer informatie betreffende de functiebeschrijving van fuiftoezichters. Indien gewenst, kunt u fluo-vestjes voor de fuiftoezichters ophalen bij het onthaal.

Den Ouden Tijd

De meeste fuiven vinden plaats in Den Ouden Tijd. Speciaal daarvoor maakte de vrijetijdsdienst een checklist op.

We verwachten dat u tenminste volgende locaties na de fuif opkuist:

  • O.-L.-V.-straat tot aan de ingang van het park;
  • Mechelsesteenweg tot aan de post;
  • Wildemansweg tot achter De Brouwershaven;
  • tunnel van het station;
  • stuk richting de Persil.

Verzekering B.A. (burgerlijke aansprakelijkheid)

De meeste organisatoren (vzw’s, feitelijke verenigingen …) hebben reeds verplicht die verzekering, maar kijk goed na of die ook geldt voor uw evenement. Leden van Scouts en Gidsen zijn bijvoorbeeld standaard verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen, maar dat telt niet tijdens een fuif. Voor een groter evenement moet dan een aparte evenementenverzekering worden afgesloten. Vraag dat na bij uw verzekeraar. Voor uw vrijwilligers kunt u een gratis verzekering afsluiten bij Vlaanderen.

Sluiten

De Kouter op afspraak en met een mondmasker

U bent welkom in De Kouter, maar enkel op afspraak. U kunt ook telefonisch een afspraak maken (016 85 30 20). Als u naar De Kouter komt moet u een mondmasker dragen en komt u het liefste alleen tenzij u begeleiding nodig hebt. Respecteer de andere voorzorgsmaatregelen.

Burgerzaken is enkel beschikbaar voor dringende zaken en enkel na telefonisch contact (016 85 30 20). Voor al uw andere vragen, verwijzen we u door naar ons thuisloket. Of u kunt de dienst burgerzaken bereiken per e-mail op burgerzaken@herent.be

Beperk uw en onze contacten, stel uw bezoek aan De Kouter uit als dat kan en gebruik het thuisloket. Daar kunt u heel wat dienstverlening van thuis uit aanvragen. Voor de dagelijkse werking helpt de gemeente u graag telefonisch verder. Meer info over het coronavirus vindt u hier.