Privacyverklaring

Privacyverklaring lokaal bestuur Herent (gemeente en OCMW)

Ons bestuur hecht groot belang aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en verwerkt de persoonsgegevens die haar verstrekt worden met de grootste zorg. Hieronder geven we graag meer uitleg over hoe wij met de persoonlijke gegevens van onze burgers / onze cliënten omspringen. Dit volgens de transparantieplicht binnen de privacywetgeving en in het bijzonder de Algemene gegevensverordening / General Data Protection Regulation (AVG / GDPR).
Het privacybeleid van ons bestuur valt onder het algemeen gevoerde informatieveiligheidsbeleid van ons bestuur.

Tot wie kunt u zich wenden met vragen?

Het lokale bestuur is de verwerkingsverantwoordelijke. De individuele ambtenaar die uw persoonsgegevens verwerkt, wordt - in de betekenis van de GDPR - niet beschouwd als verantwoordelijke.

Met vragen over het privacybeleid en de maatregelen kunt u terecht bij onze functionaris voor de gegevensbescherming via het mailadres privacy@herent.be.

Voor welke doeleinden worden uw persoonsgegevens verwerkt?

Ons bestuur verwerkt uw persoonsgegevens om de dienstverlening van de gemeente / het OCMW te kunnen uitvoeren.
De gemeente / het OCMW verwerken uw gegevens niet voor commerciële doeleinden. Noch gebruikt ons bestuur uw gegevens om interesseprofielen (profiling) aan te maken, zonder dat u daarvoor uw toestemming geeft.

Welke personen of categorieën van personen kunnen uw gegevens 'ontvangen' (inkijken, aanpassen, beheren)?


De personeelsleden van ons bestuur hebben toegang tot uw gegevens, voor zover zij die nodig hebben om hun taken uit te voeren. Niet iedereen binnen het bestuur heeft toegang tot dezelfde informatie. De toegangen van medewerkers van bijvoorbeeld de dienst bevolking en de dienst ruimtelijke ordening verschillen.
Voor het uitvoeren van bepaalde taken doet het bestuur een beroep op 'verwerkers'. Dat zijn externe partijen die enkel in opdracht van het bestuur persoonsgegevens verwerken. Voorbeelden van die externe partijen zijn:

  • ICT-bedrijven waarmee het bestuur samenwerkt,
  • intercommunales die personeelsleden ter beschikking stellen om gemeentelijk beleid te helpen uitvoeren (vb. voor woonbeleid).

Het bestuur stelt met die verwerkers een 'verwerkersovereenkomst' op, overeenkomstig de bepalingen van de GDPR/AVG.

Hoe lang worden uw gegevens bewaard?

Uw gegevens worden bewaard zo lang als dat nodig is om de dienstverlening uit te voeren. Bepaalde gegevens zullen langer worden bewaard indien de archiefwetgeving ons daartoe verplicht.

Wat zijn uw rechten?

U hebt het recht om inzage te krijgen tot de gegevens die wij over u verwerken. Daarvoor kunt u de functionaris voor gegevensbescherming (privacy@herent.be) contacteren. Het bestuur houdt daartoe een register van verwerkingsactiviteiten bij (verplicht door GDPR art. 30).

  • U hebt het recht om gegevens over u te (laten) verbeteren (rectificatie).
  • U hebt het recht om uw gegevens te (laten) wissen.
  • U hebt het recht om de verwerking van uw gegevens te beperken.
  • U hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens.
  • U hebt het recht om uw gegevens op te vragen in een leesbaar bestand om zo die gegevens over te dragen naar een andere instantie (recht op gegevensoverdraagbaarheid).

Recht op intrekken toestemming

U hebt het recht om te allen tijde uw toestemming voor de verwerking van uw gegevens in te trekken, indien de rechtmatigheid van de verwerking is gebaseerd op uw toestemming. De gegevens verwerkt in de periode waarin u uw toestemming hebt verleend, blijven rechtmatig verwerkt.

Recht op indienen klachten bij toezichthoudende autoriteit

Als u het niet eens bent met de verwerking van uw gegevens, of u hebt inbreuken vastgesteld dan kunt u zich wenden tot de gegevensbeschermingsautoriteit:

Privacycommissie
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
TEL: +32 (0)2 274 48 00
FAX: +32 (0)2 274 48 35
contact@apd-gba.be

Rechtsgrond voor de verwerking van uw gegevens

De GDPR bepaalt dat er verschillende rechtsgronden zijn op basis waarvan uw persoonsgegevens mogen worden verwerkt.
De doeleinden van de gemeente en het OCMW zijn voornamelijk verankerd in wetgeving. Denk maar aan:

  • het bijhouden van het bevolkingsregister,
  • uitreiken rijbewijzen, verlenen van vergunningen,
  • verlenen van subsidies,
  • innen van retributies, GAS-boetes,
  • uitkeren leefloon,

Indien het bestuur uw gegevens verwerkt op basis van wetgeving is er geen toestemming nodig. U wordt op het moment van het verwerken (inzamelen) van uw gegevens daarover ingelicht.
Ook in uitvoering van contracten, het vrijwaren van uw vitaal belang of het algemeen belang is het niet nodig om uw toestemming te geven.

Als uw expliciete toestemming nodig is om een verwerking uit te voeren dan zal die aan u worden gevraagd. Dienstverlening van het lokale bestuur die niet verankerd is in wetgeving kan bijvoorbeeld zijn:

  • zaalverhuur,
  • verkoop tickets voor het cultuurcentrum,
  • beheer inschrijvingen voor vrijetijdsactiviteiten en speelpleinwerking,
  • opname in het woonzorgcentrum,
  • aanmelden voor thuiszorgdiensten,
  • inschrijven in een elektronische nieuwsbrief,
  •  …

Bij elke verwerking zal met een actieve handeling van u, uw toestemming gevraagd worden. Op de formulieren van de website zal u actief moeten aanvinken dat u akkoord gaat met de aangeboden verwerkingen. Ook op papieren formulieren moet u actief aanvinken akkoord te gaan met de verwerkingen.

Een overzicht van de verschillende verwerkingen met de daarbij horende rechtsgronden houdt het bestuur bij in haar register van verwerkingsactiviteiten (verplicht door GDPR art. 30). U kunt dat op eenvoudig verzoek inkijken.