Uittreksel uit het strafregister

Het uittreksel uit het strafregister is een officieel document waarin de eventuele strafrechtelijke veroordelingen die op naam van de betrokkene staan, vermeld worden. Het uittreksel vermeldt de effectief uitgesproken vonnissen die opgetekend staan in het strafregister van de betrokkene. Een lijst van die veroordelingen wordt bij het getuigschrift gevoegd.

Het uittreksel uit het strafregister vervangt het vroegere 'getuigschrift van goed zedelijk gedrag'.

Meer informatie over het strafregister, het uittreksel, de uitwissing van een strafvermelding en het eerherstel vindt u op de website van de FOD Justitie.

Voor wie

Iedere inwoner kan een uittreksel uit het strafregister aanvragen. Dit moet persoonlijk gebeuren aan het loket of via het online formulier (knop bovenaan).

Voorwaarden

Er zijn drie modellen:

Artikel 595 (algemeen model) is het standaardgetuigschrift dat u kunt aanvragen voor allerlei doeleinden. Openbare besturen, particulieren en privé-instellingen kunnen u een uittreksel uit het strafregister vragen wanneer u een activiteit uitoefent waarvan de toegangs- of uitoefeningsvoorwaarden niet gereglementeerd zijn.

Art. 596.1 (model voor gereglementeerde activiteiten) is het getuigschrift voor activiteiten waarvan de toegangs- of uitoefeningsvoorwaarden in een wet of een verordening bepaald werden (bv. veiligheidsberoepen, vervoer van personen of goederen, fiscale beroepen, verkoop van alcoholische dranken).

Artikel 596.2 ('minderjarigenmodel') is nodig voor specifieke activiteiten met contacten met kinderen en jongeren, zoals opvoeding, psycho-medisch-sociale begeleiding, hulpverlening aan de jeugd, kinderbescherming, animatie of begeleiding van minderjarigen.

Artikel 596BIS (havengerelateerde activiteiten) Dit nieuwe uittrekseltype is het gevolg van de invoeging op 16 mei 2024 van een nieuw artikel 596bis in het Wetboek van strafvordering en bevat naast de informatie op het standaardtype (model 595) een reeks bijkomende informaties die relevant zijn in het kader van de uitoefening van professionele activiteiten in de maritieme sector zoals bijvoorbeeld werkstraffen uitgesproken tijdens de afgelopen 3 jaar wegens drugsmisdrijven.

Hoe gaan we te werk?

Als particulier vraagt u het uittreksel voor uzelf aan bij de gemeente waar u ingeschreven bent in het bevolkingsregister. U vraagt het uittreksel aan:

  • ter plaatse aan het loket. Neem uw identiteitskaart mee.
  • online (indien beschikbaar) via Mijn Burgerprofiel of via de website van uw gemeente.

Het is belangrijk dat u ook de reden vermeldt waarom u het document aanvraagt, zodat de ambtenaar het correcte model kan afleveren.

Er zijn wel enkele uitzonderingen. U moet het uittreksel aanvragen bij de dienst Centraal Strafregister van de Federale overheidsdienst Justitie:

  • als u geen woon- of verblijfplaats (meer) heeft in België (geschrapt of naar het buitenland afgeschreven)
  • of in de hoedanigheid van rechtspersoon (zoals vennootschappen of vzw’s).

Ook gerechtelijke instanties en bestuurlijke instanties moeten het uittreksel aanvragen bij het Centraal Strafregister.

Aanvraag voor een andere persoon

In het gemeentehuis kunt u ook een uittreksel uit het strafregister vragen voor:

  • een andere inwoner:
    • mits u een handgeschreven volmacht hebt van die burger
    • en een kopie van zijn/haar identiteitskaart
  • een overleden persoon die zijn/haar laatste adres in de gemeente had:
    • enkel als u bloedverwant bent van de overledene.

Afhandeling

In de meeste gevallen krijg je het attest meteen mee. Het uittreksel bedoeld voor activiteiten waarbij je in contact komt met minderjarigen kan nooit meteen meegegeven worden.

QR-code op uw uittreksel

Sinds 15 april 2020 zijn de uittreksels uit het strafregister voorzien van een QR-code en een internetadres, met een geldigheid van 3 maanden. Aan de hand daarvan kan de bestemmeling het document authentiseren. Het volstaat om de QR-code te scannen met een smartphone met internetverbinding, of om het URL-adres onderaan het document in te geven in een browser. Dat adres begint verplicht met https://certif.belgium.be/record/ en wordt dan verder aangevuld met een unieke code. De bestemmeling wordt dan automatisch doorverwezen naar de elektronische versie van het uittreksel (de bron). Hij kan dan beide versies vergelijken: als ze identiek zijn, dan is het afgeleverde uittreksel authentiek.