Verloren of gestolen identiteitskaart (Belg)

Bij diefstal van je identiteitskaart moet je dit onmiddellijk melden bij de politie. Een afspraak maken bij de politie (PZ HerKo) kan via hun website.

Bij verlies van je identiteitskaart (als Belg), moet je dit melden bij de dienst burgerzaken. Hiervoor maak je ook een afspraak via de blauwe knop rechtsboven.

Hoe gaan we te werk?

  • Je kunt het beste altijd (bij verlies én diefstal) een beroep doen op DOCSTOP. Die helpdesk staat dag en nacht in dienst van iedereen die het verlies of de diefstal van zijn kaart wil melden. Overal ter wereld kun je bellen naar het gratis nummer 00800 2123 2123 (of naar 32 2 518 2123 als het 00800-nummer niet bereikbaar is).
  • Eerst controleert men of je wel degelijk de eigenaar van het document bent. Daarna blokkeert de operator je eID. Op die manier kan niemand zich identificeren of een elektronische handtekening plaatsen met jou eID en word je geen slachtoffer van frauduleus gebruik van je identiteitsdocument. Bovendien kun je via de dienst CHECKDOC nagaan of je identiteitsdocument bij de overheden bekend staat als gestolen, verloren, verlopen, ongeldig of niet uitgereikt.
  • Je identiteitskaart wordt geannuleerd en er moet zo snel mogelijk een nieuwe worden aangevraagd. Daarvoor kom je naar de dienst burgerzaken.

Burgerzaken werkt enkel na afspraak. Je kunt een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.

 

Kostprijs

  • 22 euro voor een gewone procedure
  • 164 euro voor een spoedprocedure (4u30 na aanvraag beschikbaar in Brussel, Koloniënstraat 1, indien aangevraagd voor 15u)
  • 127 euro voor een spoedprocedure (dag +1, beschikbaar na de middag, in De Kouter, indien aangevraagd voor 15u)

Wij geven de voorkeur aan een elektronische betaling. Aan de balie kun je daarom betalen met bancontact of met een kredietkaart.