Verkeersreglement Herent

Het verkeersreglement van Herent (officieel "aanvullende reglementen op het wegverkeer") bestaat uit vier grote onderdelen:

  • gemeentewegen (reglementen die gelden in een weg/straat die de gemeente beheert)
  • gewestwegen (reglementen die gelden in een weg/straat die het gewest beheert)
  • gebiedsdekkend (bebouwde kom, blauwe zone, schoolomgeving, woonerf, zone 30/50 of parkeerverbod)
  • gemeentegrensoverschrijdend (waarbij de maatregel doorloopt in de naburige gemeente)

Een maatregel die voor een zone geldt, bevat een omschrijving van de zone en wordt niet herhaald in de maatregel van elk van de wegen.

Belangrijkste wijzigingen

N2 Brusselsesteenweg

Snelheidsverlaging tot 50 km/u tussen E314 en Oikotenweg (garageboulevard)

N26 Mechelsesteenweg

Snelheidsverlaging tot 50 km/u tussen Omleiding en E314

Bebouwde kom

In de Lipselaan werd de bebouwde kom wat groter gemaakt, tot aan huisnummer 40.

Woonerf

werden uitgevoerd als woonerf: Marcel Van Bellingenstraat, Myrna Mackstraat (enkel verkaveling), Den Blok (enkel nieuwe verkaveling), Blokweg, Bethlehemwijk (uitbreiding in Sint-Jozefsdreef) Edelweiss-site (Half Daghmael en Ravenshoek), Beisemveld

Zone 30

Herent: kruispunt Winkselsesteenweg met Rijweg wordt opgenomen in bestaande zone 30

Winksele: uitbreiding tot aan rotonde Graafschaplaan

Godelinde-wijk: inrichting zone 30 in 2023, uitbreiding in 2024

Grensoverschrijdende zone voor vrachtverkeer +3.5 t

tussen N21 Haachtsesteenweg, N26 Mechelsesteenweg, N2 Brusselsesteenweg en N227

Fietsstraten

onder andere in Blauwe Stap en Langeveldstraat, Elststraat en Kapelstraat, Sergeysstraat, Van Bladelstraat en Warotstraat

Mechelsesteenweg

verplaatsing van de wekelijkse markt

inrichting kiss and ride aan De BIjenkorf

Rijweg

éénrichtiingsverkeer van Sergeysstraat naar Schaffelkantstraat

Sergeysstraat

éénrichtingsverkeer van Mechelsesteenweg naar Rijweg

Dorenstraat

De borden F99c werden verplaatst. Behalve voetgangers, fietsers, paarden etc (zie symbolen), mag verkeer er niet doorrijden. Inwoners, bezoekers, afvalophaling etc mogen wel de zone in, dus iedereen met een duidelijke bestemming binnen de zone. Het gemotoriseerd verkeer moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van voetgangers, fietsers, ruiters... De snelheid is beperkt tot 30 km/u. Wegcode Artikel 22octies.

Proefopstelling Ganzemansberg en Kroonstraat

We plaatsen betonelementen om de Ganzemansberg af te sluiten ter hoogte
van de Brusselsesteenweg en doen hetzelfde in de Kroonstraat aan het
kruispunt ter hoogte van de spoorwegbrug. We laten voldoende plaats voor
fietsers om door te geraken. We plaatsen een verkeersbord F45b aan het
kruispunt met de Graafschaplaan (rotonde) om aan te kondigen dat de straat
doodloopt behalve voor voetgangers en fietsers.
Deze maatregelen plaatsen we voorlopig voor 2 jaar, vanaf 1 oktober 2024.
We herbekijken dit naargelang de werken in de buurt vorderen.