Het verkeersreglement van Herent (officieel "aanvullende reglementen op het wegverkeer") bestaat uit vier grote onderdelen:
- gemeentewegen (reglementen die gelden in een weg/straat die de gemeente beheert)
- gewestwegen (reglementen die gelden in een weg/straat die het gewest beheert)
- gebiedsdekkend (bebouwde kom, blauwe zone, schoolomgeving, woonerf, zone 30/50 of parkeerverbod)
- gemeentegrensoverschrijdend (waarbij de maatregel doorloopt in de naburige gemeente)
Een maatregel die voor een zone geldt, bevat een omschrijving van de zone en wordt niet herhaald in de maatregel van elk van de wegen.
Belangrijkste wijzigingen
N2 Brusselsesteenweg
Snelheidsverlaging tot 50 km/u tussen E314 en Oikotenweg (garageboulevard)
N26 Mechelsesteenweg
Snelheidsverlaging tot 50 km/u tussen Omleiding en E314
Bebouwde kom
In de Lipselaan werd de bebouwde kom wat groter gemaakt, tot aan huisnummer 40.
Woonerf
werden uitgevoerd als woonerf: Marcel Van Bellingenstraat, Myrna Mackstraat (enkel verkaveling), Den Blok (enkel nieuwe verkaveling), Blokweg, Bethlehemwijk (uitbreiding in Sint-Jozefsdreef) Edelweiss-site (Half Daghmael en Ravenshoek), Beisemveld
Zone 30
Herent: kruispunt Winkselsesteenweg met Rijweg wordt opgenomen in bestaande zone 30
Winksele: uitbreiding tot aan rotonde Graafschaplaan
Godelinde-wijk: inrichting zone 30 in 2023, uitbreiding in 2024
Grensoverschrijdende zone voor vrachtverkeer +3.5 t
tussen N21 Haachtsesteenweg, N26 Mechelsesteenweg, N2 Brusselsesteenweg en N227
Fietsstraten
onder andere in Blauwe Stap en Langeveldstraat, Elststraat en Kapelstraat, Sergeysstraat, Van Bladelstraat en Warotstraat
Mechelsesteenweg
verplaatsing van de wekelijkse markt
inrichting kiss and ride aan De BIjenkorf
Rijweg
éénrichtiingsverkeer van Sergeysstraat naar Schaffelkantstraat
Sergeysstraat
éénrichtingsverkeer van Mechelsesteenweg naar Rijweg
Dorenstraat
De borden F99c werden verplaatst. Behalve voetgangers, fietsers, paarden etc (zie symbolen), mag verkeer er niet doorrijden. Inwoners, bezoekers, afvalophaling etc mogen wel de zone in, dus iedereen met een duidelijke bestemming binnen de zone. Het gemotoriseerd verkeer moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van voetgangers, fietsers, ruiters... De snelheid is beperkt tot 30 km/u. Wegcode Artikel 22octies.
Proefopstelling Ganzemansberg en Kroonstraat
We plaatsen betonelementen om de Ganzemansberg af te sluiten ter hoogte
van de Brusselsesteenweg en doen hetzelfde in de Kroonstraat aan het
kruispunt ter hoogte van de spoorwegbrug. We laten voldoende plaats voor
fietsers om door te geraken. We plaatsen een verkeersbord F45b aan het
kruispunt met de Graafschaplaan (rotonde) om aan te kondigen dat de straat
doodloopt behalve voor voetgangers en fietsers.
Deze maatregelen plaatsen we voorlopig voor 2 jaar, vanaf 1 oktober 2024.
We herbekijken dit naargelang de werken in de buurt vorderen.