Officieel heet het verkeersregelinstallatie. In Herent vind je ze langs de gewestwegen (Brusselsesteenweg, Mechelsesteenweg en Omleiding). Er is er ook eentje in de Bijlokstraat aan de spoorwegtunnel.
Hoe werkt het?
De verkeerslichten voor voetgangers en fietsers werken apart. Als voetganger kijk je naar de voetgangerslichten, als fietser naar de fietserslichten.
De lichten voor fietsers worden (soms) automatisch groen, de lichten voor voetgangers worden meestal enkel groen op aanvraag. Een fietser kan echter ook op de aanvraagknop duwen, zelfs al is die voor voetgangers bedoeld.
Het systeem in werking
Het lichtensysteem werkt in de eerste plaats op tijd. X aantal seconden groen voor één richting, dan voor de andere richting, met tussenin telkens een ontruimingsfase waarbij alles op rood staat.
Automatisch groen voor voetgangers?
Waarom de lichten voor voetgangers niet automatisch groen worden, gaat over tijd. Als de lichten voor voetgangers groen worden, moet een persoon voldoende tijd krijgen om over te steken. Een fietser heeft veel minder tijd nodig.
Voordelen
Als iemand op een aanvraagknop duwt, zoekt het systeem naar een hiaat waarbij het lichtensysteem eerder zou kunnen wisselen. Met andere woorden, het is mogelijk (en buiten de spits zeer waarschijnlijk) dat je minder lang hoeft te wachten als je op die knop heeft geduwd.
Een ander voordeel is dat de lichten voor voetgangers groen worden. Bestuurders vanuit een wagen kunnen de lichten voor voetgangers beter waarnemen. De lichten voor fietsers zien ze zo goed als nooit. Als het licht voor fietsers groen is (niet zichtbaar) en voor voetgangers rood (wel zichtbaar), meent een autobestuurder al eens dat die fietser ook rood heeft en niet zal/mag oversteken.
Waar moet je op letten?
Voor autobestuurders: voetgangers en fietsers die uit dezelfde richting komen, hebben meestal groen op hetzelfde moment. Je moet ze altijd voorrang geven.
Voor voetgangers en fietsers: op de aanvraagknop duwen kan je tijd besparen.