Adreswijziging, Belg, vertrek naar het buitenland

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente.

Voorwaarden

U verhuist effectief naar het buitenland.

Hoe gaan we te werk?

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvangt u een document waarmee u zich op het gemeentehuis en de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden. U moet zich bij deze diplomatieke post inschrijven om in regel te blijven.

De wijkinspecteur zal op uw adres in Herent onderzoeken of u werkelijk verhuisd bent.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Burgerzaken werkt enkel nog na afspraak. U kunt een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.

Wat meebrengen?

  • adres in het buitenland;
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar;
  • bijbehorende puk- en pincode;
  • nodige bewijsstukken (vb. vliegtuigtickets, huurcontract, arbeidscontract, ... ). De bewijsstukken moeten zijn opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels of vertaald zijn naar één van deze talen.