Rechthebbende krijgen het sociaal tarief voor energie in de meeste gevallen automatisch door. De energieleveranciers ontvangen om de 3 maanden de nodige informatie.
De energieleverancier is verplicht de klanten te informeren over de stopzetting van het sociaal tarief en een nieuw commercieel tarief voor te stellen. De energieklant:
- kan dat voorstel aanvaarden;
- kan zelf een ander tarief kiezen bij de energieleverancier;
- kan de overstap maken naar een andere energieleverancier;
- kan aantonen te behoren tot een andere (permanente) categorie die recht heeft op het sociaal tarief (meer informatie op Sociaal tarief voor energie | FOD Economie (fgov.be))
Om de tarieven van energieleveranciers te vergelijken, kunnen de energieklanten terecht bij de simulatoren van de regionale energieregulatoren:
- VREG in het Vlaamse Gewest
- BRUGEL in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest
- CWaPE in het Waalse Gewest
Je kunt ook terecht op onze website voor meer info over het vergelijken van energieleveranciers.
De tarieven van de energieleveranciers vind je op hun website. Als de energieprijzen komende winter opnieuw sterk stijgen, zal de regering evalueren of het zinvol is om het sociaal tarief of een andere beschermingsmaatregel opnieuw in te voeren.
Heb je vragen of wil je meer informatie?
Neem contact op met het woonenergieloket via woonenergieloket@herent.be of op 0471 85 03 77