Tijdelijke afwezigheid, melding

Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar u terecht moet voor uw officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).

Als u tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van uw hoofdverblijfplaats verblijft moet u de dienst burgerzaken van uw gemeente op de hoogte brengen. Uw hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door uw tijdelijke afwezigheid. U blijft ingeschreven in de registers van uw gemeente.

Voor wie

Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden.

Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat u niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval wordt u afgevoerd uit het bevolkingsregister.

Wanneer u meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op uw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van uw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover uw huidige woonplaats niet gekend is.

Voorwaarden

De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:

  • verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling;
  • minder dan een jaar afwezig zijn voor:
    • vakantieverblijf;
    • reizen in verband met uw gezondheid;
    • studie- of zakenreizen;
    • beroepsopdrachten in binnen- of buitenland;
  • studenten;
  • gedetineerden;
  • beroepsmilitairen en burgerpersoneel;
  • dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen);
  • personeel van de federale politie en meer dan een jaar afwezig;
  • Belgische diplomatieke ambtenaren;
  • personen waarvan de verdwijning sinds zes maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.

Bijkomend moet u een hoofdverblijfplaats hebben waar u op elk ogenblik naar kunt terugkeren.

Hoe gaan we te werk?

U moet uw tijdelijke afwezigheid aangeven bij de dienst burgerzaken. Vanaf 25 april 2019 bent u welkom na afspraak. Op 6 april stellen we het afsprakensysteem online open en kunt u een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.

Reglement

De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).