Pin- en pukcode

Bij uw elektronische identiteitskaart horen persoonlijke codes: de pincode en de pukcode.

Die codes hebt u nodig bij het activeren van uw identiteitskaart.
De pincode hebt u ook nodig bij Tax-on-web, My Minfin, 'Mijn Dossier', ...
Ook bij een adreswijziging hebt u de pincode nodig om het nieuwe adres op de chip van uw identiteitskaart te schrijven.

Hoe gaan we te werk?

Wat te doen als u de pincode niet meer weet

U kreeg bij uw elektronische identiteitskaart (eID) een pin- en een pukcode. Die moest u zorgvuldig bewaren. Helaas raken papieren af en toe zoek. Wat dan te doen?

  • U kon bij het activeren van uw kaart uw pincode wijzigen naar een persoonlijke code. Het zou dus kunnen dat u de code wel kent. Dat kan altijd worden getest op de dienst burgerzaken.
  • Als u de pukcode nog wel hebt, maar de pincode niet meer, dan kan met de pukcode een nieuwe pincode worden aangevraagd. Dat is kosteloos en duurt slechts één minuut.
  • Als u beide codes niet meer hebt, kan een nieuwe code worden aangevraagd. Dat kunt u zelf doen via ons webformulier. De codes worden dan naar ons gestuurd. Dat duurt een tweetal weken. Wij verwittigen u zodra de codes toekomen. Voor de herdruk van die code betaalt u 5 euro.

Pincode veranderen

U kunt zelf thuis uw pincode veranderen.

  • U steekt uw eID in de eID-kaartlezer die u hebt aangesloten op uw computer of in de daartoe bestemde gleuf in het computerklavier. Met het programma 'eID viewer' kunt u via het tabblad 'Kaart en PIN' en de knop 'Wijzig PIN' uw pin-code van thuis uit wijzigen.
  • U kunt de 'eID viewer' downloaden via de federale site eid.belgium.be.
  • U hebt alleen uw pin-code veranderd. De puk-code hoort bij de eID en is dezelfde gebleven. Als u een nieuwe eID-kaart aanvraagt krijgt u ook nieuwe codes. De puk-code is enkel nodig als de pin-code geblokkeerd is.

Burgerzaken werkt enkel nog na afspraak. U kunt een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.

Kostprijs

Voor de herdruk van de puk-code betaalt u 5 euro. Wij geven de voorkeur aan een elektronische betaling. Aan de balie kunt u daarom betalen met bancontact of met een kredietkaart.

Het deblokkeren van je codes is gratis.

Sluiten

De Kouter op afspraak en met een mondmasker

U bent welkom in De Kouter, maar enkel op afspraak. U kunt ook telefonisch een afspraak maken (016 85 30 20). Als u naar De Kouter komt moet u een mondmasker dragen en komt u het liefste alleen tenzij u begeleiding nodig hebt. Respecteer de andere voorzorgsmaatregelen.

Burgerzaken is enkel beschikbaar voor dringende zaken en enkel na telefonisch contact (016 85 30 20). Voor al uw andere vragen, verwijzen we u door naar ons thuisloket. Of u kunt de dienst burgerzaken bereiken per e-mail op burgerzaken@herent.be

Beperk uw en onze contacten, stel uw bezoek aan De Kouter uit als dat kan en gebruik het thuisloket. Daar kunt u heel wat dienstverlening van thuis uit aanvragen. Voor de dagelijkse werking helpt de gemeente u graag telefonisch verder. Meer info over het coronavirus vindt u hier.