Langer zelfstandig blijven wonen?

Wordt u geconfronteerd met ongemakken van het ouder worden en voert u daarom aanpassingswerkzaamheden uit aan uw woning? Of past u uw woning aan aan de fysieke gesteldheid van een inwonend, ouder gezinslid (65+)? Misschien komt u dan wel in aanmerking voor een aanpassingspremie.

Het kan daarbij gaan om aanpassingswerken zoals:

  • het aanbrengen van een automatische deuropener met parlofoon;
  • een lift (verticale lift, stoellift, rolstoelplateaulift);
  • het vergroten van de deuropeningen en het aanpassen van de gangbreedte;
  • het sanitair aanpassen (badkamer, wc);
  • de keuken aanpassen;
  • het aanleggen van hellende vlakken om de toegang tot de woning te vergemakkelijken;
  • het inrichten of aanbouwen van een plaats op de gelijkvloerse verdieping om te dienen als kamer;
  • het plaatsen van steunhulpmiddelen;
  • het plaatsen van een motor voor het automatiseren van rolluiken/garagepoort.

De Vlaamse aanpassingspremie


De premie kunt u aanvragen op basis van de facturen van de uitgevoerde werken. Deze facturen mogen niet ouder zijn dan 2 jaar en moeten minimum 1200 euro bedragen. De premie bedraagt 50% van het aanvaarde factuurbedrag met een maximum van 1250 euro.

Voor wie?

  • Voor de woning van 65-plussers die hun eigen woning hebben of die op de privéhuurmarkt een woning huren met huurovereenkomst van minstens 3 jaar.
  • Voor wie de woning aanpast voor een inwonende 65-plusser op voorwaarde dat die een bloed- of aanverwant is tot de tweede graad.
  • Voor particuliere eigenaars die hun woning voor minstens 9 jaar verhuren aan een sociaal verhuurkantoor en die aanpassingen uitvoeren voor een 65-plusser die de woning bewoont.

Voorwaarden:

  • De woning waar de werken uitgevoerd worden, ligt in het Vlaamse Gewest.
  • De woning waar de werken uitgevoerd worden, is de hoofdverblijfplaats van de 65-plusser.
  • De 65-plusser voor wie de aanpassingswerken uitgevoerd worden, heeft op de aanvraagdatum geen andere woning in volle eigendom.
  • Er zijn inkomensgrenzen.

Provinciale aanpassingspremie (Vlaams Brabant)


De premie kunt u aanvragen voor of na de werken. De kosten moeten bewezen worden met facturen van maximum 1 jaar oud. De premie bedraagt 50 % van de kostprijs, met een maximum van 2.500 euro. Voor aanvragers die voldoen aan de inkomstenvoorwaarden van het VT-statuut gaat het om 75 % van de kostprijs, ook met een maximum van 2.500 euro.

Voor wie?

  • Een van de gezinsleden is minstens 65 jaar oud of is erkend als persoon met een handicap.
  • De aanvrager moet de aan te passen woning bewonen op basis van een zakelijk recht of een huurovereenkomst.

Voorwaarden:

  • De woning waar de werken uitgevoerd worden, ligt in de provincie Vlaams Brabant.
  • De woning waar de werken uitgevoerd worden, is de hoofdverblijfplaats van de aanvrager.
  • De aanvrager heeft op de aanvraagdatum geen andere woning in volle eigendom of volle vruchtgebruik.
  • Er zijn inkomensgrenzen.

Aanpassingspremie van de gemeente Herent


De aanpassingspremie van de gemeente is gekoppeld aan de premie van de provincie. Dat betekent dat als de provinciale premie is goedgekeurd, de gemeente er een premie bovenop geeft van 50 % van de premie van de provincie met een maximum van 500 euro per woning.

Met uw vragen kunt u terecht bij het Woonloket via woonloket@herent.be of 0496 25 85 23.

vrijdag 19 maart 2021 11.53 u.