Legalisatie

Door de legalisatie wordt uw Belgisch document bruikbaar in het buitenland, en uw buitenlands document in België.

De legalisatie kan bestaan uit een e-legalisatie of een e-apostille.

Voor wie

Wie een document, afgeleverd door een Belgische overheid, nodig heeft in het buitenland, moet het laten legaliseren.

Voorwaarden

Om een document te kunnen legaliseren, moet het ondertekend zijn door een persoon wiens handtekening werd neergelegd bij de FOD Buitenlandse Zaken (de burgemeester of een schepen).

Hoe gaan we te werk?

Documenten afgeleverd door de gemeente en ondertekend door de burgemeester, worden via de dienst burgerzaken op digitale wijze overgemaakt aan de dienst legalisatie van Buitenlandse Zaken.

Zij nemen via e-mail contact met u op voor de verdere afhandeling en betaling. Beschikt u niet over een e-mailadres, dan wordt er met de dienst burgerzaken een andere werkwijze afgesproken.

Voordat het document een e-legalisatie of een e-apostille kan krijgen, moet het indien nodig eerst vertaald zijn door een beëdigd vertaler. Hiervoor staat u zelf in. De lijst van beëdigde vertalers kunt u opvragen bij de burgerlijke griffie (dienst Legalisaties) van de rechtbanken van eerste aanleg.

U bezorgt het vertaalde document digitaal terug aan de dienst burgerzaken, zodat zij kunnen zorgen voor de e-legalisatie of de e-apostille.

Burgerzaken werkt enkel nog na afspraak. U kunt een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.

Kostprijs

U betaalt niets bij de gemeente. Maar de dienst Buitenlandse Zaken vraagt wel een vergoeding. Voor het precieze bedrag, kijkt u op hun website.

Uitzonderingen

Voor sommige landen is geen legalisatie nodig, die info vindt u terug op de website van Buitenlandse Zaken. Sinds 16 februari 2019 schaft een Europese Verordening in bepaalde gevallen de legalisatie of Apostille af op alle openbare documenten en hun eensluidende afschriften die afgeleverd worden door de autoriteiten van één lidstaat en die bestemd zijn voor de autoriteiten van een andere lidstaat.

Een uittreksel uit het strafregister moet niet alleen gelegaliseerd worden bij de FOD Buitenlandse Zaken, maar ook bij de FOD Justitie, Dienst Legalisatie, Waterloolaan 115, 1000 Brussel.

Wat meebrengen?

  • het te legaliseren document en informatie over waar en waarvoor u het nodig heeft.
  • uw identiteitskaart.
Sluiten

Coronavirusmaatregelen

De gemeentelijke diensten werken met een minimale personeelsbezetting in De Kouter tot en met 19 april. De mailberichten worden onregelmatig gelezen, maar wel behandeld hoewel het even kan duren. Hebt u een dringende vraag voor het lokale bestuur bel dan 016 85 30 20 of mail naar info@herent.be. Er is telefoonpermanentie tijdens de kantooruren: 8.30 – 12 uur, 14 - 16 uur en op maandagavond 17.30 – 19.45 uur, vrijdag tot 12 uur.
Voor vragen i.v.m. corona bel naar 0800 14 689.
Volg onze website. Hartelijk dank voor uw begrip.