Door de legalisatie wordt je Belgisch document bruikbaar in het buitenland, en je buitenlands document in België.
De legalisatie kan bestaan uit een e-legalisatie of een e-apostille.
Voor wie
Wie een document, afgeleverd door een Belgische overheid, nodig heeft in het buitenland, moet het laten legaliseren.
Voorwaarden
Om een document te kunnen legaliseren, moet het ondertekend zijn door een persoon wiens handtekening werd neergelegd bij de FOD Buitenlandse Zaken (de burgemeester of een schepen). Omdat de legalisatie nu digitaal gebeurt, moet het document ook digitaal ondertekend zijn.
Hoe gaan we te werk?
Sedert 3 april 2024 kan iedere burger, die beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), via de publieke site eLegalization een legalisatie of apostille aanvragen voor verschillende documenten.
Welke documenten kunnen aangevraagd en voorgelegd worden voor legalisatie/apostillering?
- De documenten/elektronische attesten uit het bevolkingsregister beschikbaar in Mijn DOSSIER.
- Akten van burgerlijke stand die zijn aangemaakt na 31 maart 2019 en de reeds gemigreerde akten in de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS).
De verschillende formaten van akten zijn beschikbaar (afschrift, uittreksel, meertalig uittreksel Conventie van Wenen).
De bij de dienst eLegalisation ingediende aanvraag wordt door hen behandeld binnen de 24u (tijdens werkdagen). Zodra de aanvraag is verwerkt, wordt per e-mail een elektronisch betalingsverzoek naar de aanvrager gestuurd. Nadat de betaling is gedaan, is het gelegaliseerd/geapostilleerd document onmiddellijk beschikbaar in LegalWeb.
De documenten worden op elektronische wijze gelegaliseerd en geapostilleerd. Wie een papieren legalisatie (geen apostille) wenst dient zich nog steeds te begeven naar de loketten.
Nadat het document een e-legalisatie of een e-apostille heeft gekregen, moet het meestal vertaald worden door een beëdigd vertaler. Hiervoor sta je zelf in.
Burgerzaken werkt enkel na afspraak. Je kunt een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.
Kostprijs
Je betaalt niets bij de gemeente. De dienst Buitenlandse Zaken vraagt wel een vergoeding. Voor het precieze bedrag, kijk je op hun website.
Uitzonderingen
Voor sommige landen is geen legalisatie nodig, die info vind je terug op de website van Buitenlandse Zaken. Sinds 16 februari 2019 schaft een Europese Verordening in bepaalde gevallen de legalisatie of Apostille af op alle openbare documenten en hun eensluidende afschriften die afgeleverd worden door de autoriteiten van één lidstaat en die bestemd zijn voor de autoriteiten van een andere lidstaat.
Een uittreksel uit het strafregister moet niet alleen gelegaliseerd worden bij de FOD Buitenlandse Zaken, maar ook bij de FOD Justitie, Dienst Legalisatie, Waterloolaan 115, 1000 Brussel.
Diploma's en getuigschriften van Vlaamse onderwijsinstellingen moeten via de dienst NARIC-Vlaanderen aangevraagd worden.
Wat meebrengen?
- je identiteitskaart.