Elektronische identiteitskaart (eID) aanvragen

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kun je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kun je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • je identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een oproeping voor een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een oproeping op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.

Hoe gaan we te werk?

Burgerzaken werkt enkel na afspraak.

Om een eID aan te vragen kun je een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens of via de knop onderaan deze pagina. Om je eID af te halen kun je een afspraak maken via de knop onderaan deze pagina.

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om je eID aan te vragen bij de dienst burgerzaken.

Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

Je komt vervolgens met je oproepingskaart en je huidige identiteitskaart naar je afspraak.

In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen :

  • als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
  • als je pasfoto niet meer gelijkend is
  • als je van naam of geslacht verandert
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

Is je eID gestolen? Meld de diefstal van je eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente) én daarna bij je gemeente. PZ HerKo werkt nu ook op afspraak. Een afspraak maken kan via hun website.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Kostprijs

  • 22 euro voor een gewone procedure
  • 164 euro voor een spoedprocedure (4uur 30 minuten na aanvraag beschikbaar indien aangevraagd voor 15 uur, in Brussel, Koloniënstraat 1)
  • 127 euro voor een spoedprocedure (dag +1, beschikbaar na de middag, in De Kouter)

Wij geven de voorkeur aan een elektronische betaling. Aan de balie kun je daarom betalen met bancontact of met een kredietkaart.

Afhandeling

2 tot 3 weken later krijg je per brief je pin- en pukcode. Dit is tegelijk het bericht dat je eID klaar ligt. Afhalen van de nieuwe identiteitskaart doe je op afspraak.

  • Neem de brief met de codes mee naar De Kouter als je je eID afhaalt, samen met je oude eID (of het bewijs van diefstal er van).
  • Je pincode kun je bij afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wilt gebruiken.
  • Je hebt uw pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen, of, als je je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

Uitzonderingen

In dringende gevallen kun je een spoedprocedure aanvragen met levering de volgende dag in de gemeente of 4 uur en 30 minuten na aanvraag in Brussel (indien de kaart werd aangevraagd voor 15u). Let op: hiervoor betaal je wel een hogere kostprijs. Neem voor meer info contact op met de dienst burgerzaken.

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kunt gaan, kun je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de dienst burgerzaken.

Belgen in het buitenland:

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer. 

 

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

  • je oproepingskaart
  • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (in geval van diefstal).

Je hoeft geen pasfoto meer mee te brengen naar het loket, behalve voor een kindje dat jonger is dan 3 jaar.

 Voor kleine kinderen is het sinds kort wel mogelijk een kwaliteitsvolle pasfoto te nemen in de fotocabine.

Maak een afspraak om je eID aan te vragen

Bij het afhalen van je eID:

  • je oude identiteitskaart (of bewijs van verlies of diefstal)
  • de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.

Maak een afspraak om je eID af te halen