Attest van hoofdverblijfplaats

Een attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn/haar adres in de gemeente.

Het bewijs bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • plaats en datum van geboorte
  • adres
  • burgerlijke staat
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer u op het adres woont.

U kunt ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van uw vorige adressen of een bewijs van woonst

Voor wie

Wie kan het attest aanvragen?

  • uzelf
  • een derde persoon die in het bezit is van een aanvraag opgesteld door een advocaat, een vrederechter, een juridische dienst ...
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Hoe gaan we te werk?

U vraagt het attest van hoofdverblijfplaats eenvoudig aan via de knop bovenaan deze pagina die u naar het thuisloket brengt.

U bent ook steeds welkom in De Kouter tijdens de openingsuren. Wie niet in een Belgische gemeente is ingeschreven, vraagt het aan bij de ambassade of het consulaat van het land waar hij verblijft.

Het attest mag ook worden aangevraagd door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd) of een gevolmachtigde.

Via Mijn Dossier, de online toepassing van het rijksregister, kunt u het ook raadplegen, downloaden en afdrukken.

Kostprijs

gratis

Wat meebrengen?

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning;
  • als u het attest voor iemand anders aanvraagt: een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart.