Als je denkt dat je daarvoor een grondige reden hebt, kunt je je voornaam laten wijzigen.
De akte van voornaamsverandering vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de betrokkene
- de nieuwe voornaam van de betrokkene.
Onder bepaalde voorwaarden kun je een afschrift of een uittreksel van de akte van voornaamsverandering aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van voornaamsverandering wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf of je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
Volgende personen kunnen een afschrift of uittreksel opvragen, maar moeten daarbij telkens een gerechtvaardigd belang (zie 'afhandeling') kunnen aantonen.
- je echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in eerste graad (geen aanverwanten en zijtakken)
- je erfgenamen van de persoon van wie de akte de staat vaststelt of wijzigt.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Hoe gaan we te werk?
Je kunt een afschrift of uittreksel aanvragen bij elk gemeentebestuur.
Burgerzaken Herent werkt enkel na afspraak. Je kunt een afspraak maken via de knop boven onze contactgegevens.
Indien je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kun je een afschrift of uittreksel van de akte meteen raadplegen, downloaden en afdrukken:
- in ons e-loket, via de knop bovenaan deze pagina
- of op de attestenpagina van 'Mijn burgerprofiel'.
Elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kun je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of bij in digitale vorm).
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd.
Dateert je akte van vóór 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Kostprijs
Afschriften en uittreksels van akten worden gratis afgeleverd.
Afhandeling
De dienst burgerzaken levert een uittreksel of afschrift (indien uitdrukkelijk verzoek) aan deze personen af indien zij een 'gerechtvaardigd belang' kunnen aantonen.
De lijst van gerechtvaardigde belangen bevat volgende categorieën:
- het opmaken of wijzigen van een akte van de burgerlijke stand in het buitenland: zoals o.a. het aangaan van een huwelijk in het buitenland, een erkenning van een kind in het buitenland, een vaststelling of verandering van een naam of voornaam in het buitenland, de verbetering van een akte van de burgerlijke stand in het buitenland, de ontbinding of nietigverklaring van een huwelijk in het buitenland, een overlijden in het buitenland;
- het voeren van een gerechtelijke procedure inzake de staat van de persoon in het buitenland, zoals o.a. een echtscheidingsprocedure, een procedure m.b.t. een onbekwaamverklaring, een procedure m.b.t. het ouderlijk gezag;
- zich registreren bij een buitenlandse sociale zekerheidsinstantie of een andere buitenlandse autoriteit: bv. in geval van een verhuis naar het buitenland, de registratie van een afstamming in het buitenland, een aanvraag tot het verkrijgen van een buitenlandse nationaliteit of naturalisatie in het buitenland (waarbij bv. de afstamming ten aanzien van een vorige generatie moet bewezen worden), het verkrijgen van kinderbijslag, een pensioenaanvraag in het buitenland, de registratie van een geregistreerd partnerschap in het buitenland, de inschrijving in een school in het buitenland;
- het bewijs van verwantschap aantonen met het oog op het maken van een reis;
- het opmaken van een notariële akte, zoals bv. met betrekking tot een zorgvolmacht, een aan- of verkoop van een onroerend goed in het buitenland, de oprichting van een onderneming, een vermogensrechtelijk contract verbonden aan een huwelijk of relatie van samenleven in het buitenland;
- het verkrijgen of verwerpen van een nalatenschap;
- het solliciteren in het buitenland ;
- het aanvragen van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs;
- het kennen van zijn erflaters of erfgenamen;
- het beschikken over een onderhands mandaat van de persoon van wie de akte de staat van de persoon vaststelt of wijzigt.
Het volstaat niet om louter het gerechtvaardigd belang te vermelden. Het bewijs van het gerechtvaardigd belang moet als bijlage bij de aanvraag tot aflevering van afschriften en uittreksels worden opgenomen en zal moeten toelichten waarom dit gerechtvaardigd belang precies wordt ingeroepen.
De eenvoudigste manier om een gerechtvaardigd belang aan te tonen, is via de voorlegging van een onderhands mandaat van de persoon van wie de akte de staat vaststelt of wijzigt.
Reglement
- Wet van 13 september 2023 houdende diverse bepalingen inzake modernisering van de burgerlijke stand (aanpassing aan artikel 29 oud BW)
- Koninklijk besluit van 11 november 2024 tot vaststelling van een limitatieve lijst van gerechtvaardigde belangen bedoeld in artikel 29, §1/2, eerste lid, 3° en 4°, van het oud Burgerlijk Wetboek
Wat meebrengen?
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
- indien nodig: een onderhands mandaat van de persoon van wie de akte de staat vaststelt of wijzigt.
QR-code op je uittreksel of afschrift
De uittreksels en afschriften van aktes zijn voorzien van een QR-code en een internetadres, met een geldigheid van 3 maanden. Aan de hand daarvan kan de bestemmeling het document authentiseren. Het volstaat om de QR-code te scannen met een smartphone met internetverbinding, of om het URL-adres onderaan het document in te geven in een browser. Dat adres begint verplicht met https://certif.belgium.be en wordt dan verder aangevuld met een unieke code. De bestemmeling wordt dan automatisch doorverwezen naar de elektronische versie van het uittreksel (de bron). Hij kan dan beide versies vergelijken: als ze identiek zijn, dan is het afgeleverde uittreksel of afschrift authentiek.