Afspraak maken

Wil je een nieuwe identiteitskaart aanvragen of afhalen? Heb je een omgevingsvergunning nodig of een rijbewijs? Heb je vragen voor de diensten burgerzaken, mobiliteit, ruimtelijke ordening, openbare werken, woonloket…? Maak dan een afspraak.

Je kunt een afspraak maken via www.herent.be, waar je eerst kunt nagaan of je misschien al geholpen bent met hete-loket. Je kunt ons voor een afspraak ook bellen op 016 85 30 20 of aanspreken aan het onthaal.

Met een afspraak verlies je geen tijd en kunnen we je vraag én onze loketbestaffing efficiënter voorbereiden.

Maak een afspraak

Hoe gaan we te werk?

Voor welke dienstverlening maak je een afspraak?

Raadpleeg de A-Z afspraken op www.herent.be. Het systeem toont je welke dienstverlening wordt verleend op afspraak, online of beide.

Zo maak je online een afspraak

  1. Ga naar www.herent.be
  2. Duid aan waarvoor je een afspraak wilt. Let wel, als je verschillende producten nodig hebt bij een zelfde dienst, vergeet dan niet om elk product aan te duiden bij je afspraak. Heb je van een type product meer dan 1 nodig (bv. 3 reispassen), duid dan ook het aantal aan. Wanneer je producten nodig hebt van verschillende diensten (bv. identiteitskaart en info over je bouwvergunning), dan maak je 2 aparte afspraken.
  3. Kies een datum en een tijdstip die jou passen.
  4. Vul je contactgegevens in.
  5. Bevestig je afspraak. Vergeet niet nogmaals op 'voltooien' te klikken.
  6. Bewaar welke gegevens of documenten je moet meebrengen naar je afspraak.

Als je een afspraak hebt gemaakt (online, telefonisch of aan de onthaalbalie):

  1. Kom langs op het afgesproken tijdstip. Kom op tijd: wie te laat komt, moet een nieuwe afspraak maken. Breng zo nodig je gegevens of documenten voor de dienstverlening mee.
  2. Meld je aan via de ticketzuil aan de ingang. Scan je QR-code die je ontvangen hebt via de bevestigingsmail voor je afspraak. Of: druk op de knop ‘ik heb een afspraak’ en vul je geboortedatum in of scan je QR-code.
  3. Je volgnummer verschijnt op de infoschermen als je aan de beurt bent.
  4. Je wordt snel geholpen door de juiste persoon.
  5. Als je door omstandigheden je afspraak niet kunt nakomen, dan kun je die online of telefonisch annuleren of verplaatsen.

Welkom zonder afspraak

Je hoeft niet voor alles een afspraak te maken. Aan de centrale onthaalbalie kun je terecht voor:

  • alle informatie over de gemeente;
  • ophalen van vooraf aangevraagde documenten (attesten, rijbewijs, paspoort, sleutel GC De Wildeman, attesten van de sociale dienst, enz);
  • afgeven van documenten voor de diensten (in gesloten omslag, met duidelijke vermelding van bestemmeling), bijvoorbeeld aanvraag-documenten voor premies;
  • de aankoop van vuilniszakken, vogelnestkastjes;
  • huisdiersticker (brandweer);
  • gratis anti-reclamestickers voor je brievenbus;
  • de aankoop van toeristische fiets- of wandelboeken;
  • verloren voorwerpen;
  • een stratenplan van de gemeente of afvalkalender;
  • tickets GC De Wildeman;
  • hulp bij opladen budgetmeter via de budgetmeterpaal;
  • doorverwijzing naar de vrijetijdsdiensten, wijkwerken en de sociale dienst. De maatschappelijk assistenten maken zelf afspraken met hun cliënten;
  • spoedprocedures en crisissituaties.

E-loket

Via het e-loket op www.herent.be kun je bepaalde attesten, premies en dergelijke van thuis uit aanvragen.

Een groot aantal kun je aanvragen met een kaartlezer en je elektronische identiteitskaart. Ook zonder kaartlezer kun je die attesten aanvragen via ‘verder zonder veilig aanmelden’.

Je kunt die attesten ook via de online toepassing ‘mijn dossier’ (https://www. herent.be/mijn-dossier-je-gegevens-toegankelijk-met-je-eid) aanvragen. Kaartlezers zijn te koop aan het onthaal en in de meeste computerzaken.

Gebruik een publieke computer

Als je thuis geen computer of internet hebt, dan kun je een computer in de wachtruimte aan het centrale onthaal gebruiken om informatie op te zoeken en sommige dienstverlening aan te vragen. Ook in de bibliotheek staan computers ter beschikking.